Tajemství nejlepších spíkrů: Co jsem se naučila na školení?

Jednou za čas vyměním svoji pozici přednášejícího lektora za pozici řadového účastníka školení. Chci se podívat, jak školí jiní, jestli se mi daří držet krok s dobou a samozřejmě si chci odnést i nějaké nové tipy a inspiraci. Vydala jsem se proto koncem září na 2denní kurz Tajemství nejlepších spíkrů, které vedl odborník na prezentační dovednosti Adam Kulhánek. Po 3denním intenzivním kurzu Legendární lektor, o kterém jsem vám taky psala na blogu, to bylo další školení, které krásně zapadalo do toho, co mě na obsahovém marketingu baví úplně nejvíc – předávání zkušeností dalším lidem a výměna názorů s lidmi z různých oborů a oblastí. Co jsem se naučila a jaké tipy ze školení oceníte i vy (obzvlášť pokud jsou pro vás prezentace a veřejné vystupování noční můrou)?

Všechno je o dýchání

Přímo k věci a tomu, co nás všechny drtí při prezentacích nejvíc – nervozita. Už tu můžeme zkrotit dechovým cvičením, které vám osobně vyhovuje, a správné dýchání je pak samozřejmě zásadní při vašem mluveném projevu. Nedostatku dechu můžete také předejít tím, že si připravíte prezentaci z jednoduchých a krátkých vět, do kterých se nezamotáte a nezadýcháte. Adam doporučuje na toto téma prostudovat mezinárodní bestseller Dech.

Co se našeho nervózního těla týče, nedělejte si to těžší, než to nutně musí být – oblečte se pohodlně (není ta správná chvíle na experimenty s novými botami na jehlách nebo se super slim kalhotami, které jen tak tak zapnete) a pravidelně svlažujte hrdlo vodou, aby vám nevyschly hlasivky

TIP: Nejčastějším prvkem, který shazuje vaše vystupování, jsou vycpávková slova, jako je „vlastně, jakoby, určitě, eee…“. Zkuste si nahrát 2 minuty svého projevu, nebo povolejte pomocníka, a vypište vycpávková slova, která jste zaznamenali. Pak se jich snažte vědomě vyvarovat (zvědomení tlesknutím, nahradit nádechem nebo klesnutím hlasu). Zajímavý nástroj Speaker Coach nabízí také Microsoft Teams (pro ČJ zatím v testovací fázi), který vám po callu nebo online školení vyhodnotí, jak moc jste „parazitní slova“ používali a jestli se v čase zlepšujete.

Nemáte silný hlas nebo špatně vyslovujete? Jděte na to jako legendární Démosthenés a trénujte s obyčejnou tužkou v puse. Baví to i děti, takže můžete svoje logohrátky ozvláštnit třeba tréninkem výslovnosti s dřívkem od zmrzliny. Měňte hlasitost a tón, jako byste předčítali svůj part v divadelní hře.

Zásadní je odhadnutí publika tedy „cílovky“

Stejně jako si značka volí tone-of-voice, aby co nejefektivněji komunikovala se svojí cílovkou, i vy musíte upravit svůj styl a tón podle publika, kterému budete prezentovat. Něco jiného bude prezentace před finančním ředitelem a něco jiného zase inspirativní talk na TEDu nebo launch vašeho nového bombastického produktu. Při přípravě osnovy prezentace si proto ujasněte:

  • Komu budu prezentovat? (Kdo to je, proč přišel, čeho se bojí, jak jim můžu pomoci, co si mají odnést, jak mohou vzdorovat, jak si je můžeme získat…)
  • Co budu prezentovat?
  • Kde budu prezentovat?
  • Jak budu prezentovat? Jaké metody využiji?
  • Kdy budu prezentovat a jak to ovlivní můj výkon a naladění publika?
  • Jak dlouho budu prezentovat?
  • Proč budu prezentovat? S jakým cílem? Jaké změny v myšlení nebo chování chci dosáhnout?

Odpovědi na tyto základní otázky vám budou sloužit jako opěrné body toho, jak prezentaci pojmout a poskládat – tedy jak namíchat v ideálním poměru pro dané publikum LOGOS (data, racionální argumenty), ETHOS (osobnost spíkra, autenticita, důvěryhodnost) a PATHOS (příběh, zážitek, emoce, forma) své prezentace.

TIP: Zasekli jste se? Položte otázku publiku. Třeba jako Boris Johnson. Bojíte se rejpavých otázek? Připravte pro své argumenty i podpůrné argumenty (podargumenty hlavních argumentů) – dokažte to pravdivým příběhem, který vašim tvrzením dodá autoritu, data podložte výzkumem, uveďte reálný příklad.

Slidy nebo Slidumenty?

A teď to všechno naházet do prezky, která lidi neunudí a neumlátí tunou informací (detailní prezentace, která má sloužit i jako studijní materiál nebo podklad, je spíše Slidument). Podle Adama je nejdůležitější první a poslední slide.

U prvního slidu přichází tzv. Call-to-open. Hodí se začít netradičně, třeba příběhem, citátem, vtipem, historickou událostí, která se stala v tento den a má třeba i hodně vzdálený vztah k tématu, řečnickou otázkou, „magickým číslem“ nebo shrnutím toho, co si posluchači odnesou.

U posledního slidu shrňte to nejdůležitější, snažte se zhutnit obsah do jedné myšlenky – tzv. Take home message. Alternativou zakončení je třeba pozvánka na akci, odkaz, citát, otevření diskuze nebo nabídnutí bonusového obsahu, jako je ebook, dárek, handout, voucher nebo merch.

Během celé prezentace (pokud tedy neprezentujete zrovna výsledky roční uzávěrky), používejte metaforický jazyk, analogie a zjednodušení, aby vaše „message“ zarezonovala.

TIP: Jednou z neuznávanějších odbornic na tvorbu prezentací je Nancy Duarte – pomáhá třeba v Adobe, Ciscu nebo Googlu. Prozkoumejte její knihu Slide-o-logy.

Máte z prezentací strach, nebo si naopak připadáte jak ryby ve vodě? Co vám pomohlo zbavit se nervozity a zaujmout publikum? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Místo činu
Copywriterova sobota na Literárním Festu
Převaluju se v posteli a říkám si, že dnes ráno si budík nějak podezřele dává načas. Kouknu na něj a ono už je skoro 8 ho...
Jak na interní komunikaci a motivaci zaměstnanců?
10 AHA momentů interní komunikace: Report ze školení „in...
Letos jsem si ze školení Top Vision, kde vedu kurzy copywritingu pro firmy, vybrala 2denní školení Základů interní komunikace ...
Radek Pernica je opravdu legendární lektor
Co jsem se naučila na 3denním tréninku Legendární lektor...
I profesionální lektor si chce někdy udělat radost a posadit se na „druhou stranu barikády“ – kór, když se 2 roky nedostal na ...
Kraď jako umělec, ukaž, co děláš a vyhraj!
Jak jste si mohli přečíst u mého narozeninového příspěvku, píšu přes prázdniny knihu pro Albatros. Proto projíždím díla všelij...
Jak pozná copywriter svou cílovou skupinu?
3 cvičení, jak poznat cílovku od stolu
Jasně. Pro porozumění cílovce potřebujeme ideálně data ze spotřebitelských výzkumů, hodiny hloubkových rozhovorů z face-t...
Takhle nám to spolu slušelo v roce 2015 při zakládání obsahové agentury Content Wizards
Jak natáčet e-learning copywritingu? Tipy od Aničky a Zu...
Už je to rok, co jsem natáčela svůj první e-learningový kurz o copywritingu. Nabídl mi to Dobrý web, legenda mezi vzdělávacími...