5 copy trendů roku 2016, ze kterých se rychle stalo klišé

V copywritingu se nesmí nic přehánět

Když se to s nějakým obratem, frází nebo slovem přehání, za chvíli se z nich stane obehrané klišé. U kterých evergreenů se mi otevírá kudla v kapse?

1) S příběhem

Cukrovinky s příběhem, nábytek s příběhem, záchodové mísy s příběhem… Ze stejného hrnečku jsou pak spojení jako „poctivá káva“, „pečeno s láskou“ a další spojení mající za úkol vyvolat pocit starých dobrých časů, kdy vše bylo „jako od maminky/babičky/jako tenkrát“. Jak to tak bývá, příběh se časem vyprázdnil a na regálu, kde je vše poctivé, tradiční či české nevyčnívá dobrým sloganem nakonec nikdo. Nejsem jediná, kdo si inflace výrobků s příběhem všiml.

2) Radost

Jako první jsem objevila, že DPD „doručuje radost“ a přišlo mi to jaký milý claim. Do Vánoc ovšem začaly další značky „rozdávat radost“ nebo „darovat radost“, až bylo přeradosťováno a bylo po radosti. Prosím neopisujte od sebe milí copywriteři, jen dáte brzy na frak dalšímu krásnému slovu, které tak začnou všichni nesnášet.

3) Více než..

Další epidemie v údolí sloganů přichází se spojením „více než“ či „víc než“ – „víc než pivo“, „víc než cloud“ a tak můžeme párovat až do zblbnutí. Přečtěte si další typické omílačky ve sloganech v článku Matouše Hutníka. Do stejného ranku bych také zařadila 3 tečky na konci sloganů: „Protože můžete…“ nebo „Krásné sny v peřinách Dormeo…“, které asi chtějí navodit nějakou sugestivní náladu. Tento úkaz uvidíte nejčastěji na polepech firemních aut, a to i v kombinaci s „více než“ (Více než jen elektro…“).

4) Unikátní

Tak na tohle slovo už jsem vyloženě alergická. Najednou jsme se ocitli ve světě, kde je všechno unikátním, i když jde o sériově šitou halenu z filipínského sweatshopu. Když už, tak se snažím alespoň používat český ekvivalent „jedinečný“, ale úplně nejlepší je nemluvit v těchto vyprázdněných frázích a vytasit se v copy raději s konkrétními benefity výrobku či služby.

5) Kreativní

Touha po kreativitě se vine jako jedovatý had inzeráty HRistů, briefy od klientů i ústy samotných kreativců. „Chceme nějaké kreativní řešení, kreativní nápad, kreativní přístup bla bla bla, “ je slyšet v každé zasedačce i na většině markeťáckých akcí. Svět se pak rozděluje na ty nekreativní „dělače“ a na ty kreativní „vymýšleče“. Vždy si vzpomenu, jak se totálně rozložila morálka našeho týmu v jedné nejmenované firmě po vypuštění zprávy, že vznikne nové, kreativní oddělení. Kdo se rychle neprojevil, nebo se neoznačil za kreativní mozek kolektivu, byl odsouzen stát se navždy nekreativním. A to je mooooc smutné. To slovo i některé samozvané kreativce od té doby nemůžu ani vidět 🙂

Přeji minimum prázdných frází a mraky originálních nápadů v roce 2017! Vaše annacopy.cz.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

No nekup to!
Vietnamské copy: Držte si peněženky!
Jak mnoho z vás ví, poslední měsíc jsem strávila toulkami po Vietnamské socialistické republice. Název mate, ale setkala ...
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl Návrh
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl...
Když už máte nashromážděná relevantní data, o čemž jsem se rozepsala v 1. díle seriálu, je na čase se jimi začít probírat...
Fungují otázky v copywritingu?
Síla otázky: Opravdu fungují otázky v nadpisu copy?
Často na školeních říkám, že otázka v nadpisu je ukázkou nedostatku momentální inspirace. Když nevíte coby, narvěte tam o...
GDPR pro copywritery 3. díl: Osobní marketing copywriter...
Teď se na chvíli oprostěte od své dosavadní pozice jako zpracovatele osobních údajů, který pracuje dle pokynů svých klientů (j...
Čísla v nadpisu
3,14 důvodů, proč použít čísla v nadpisu
Čísla do nadpisů, čísla do mezinadpisů, čísla do bulletpointů, čísla v textu v numerické podobě – to jsou v kos...
Indie a copywriting
Indické copy
Nožky annacopy.cz se letos zatoulaly do Indie. Hledala jsem onu magickou atmosféru pálících se těl na břehu Gangy, ale našla j...