4 typy copywriterů, které nechcete potkat

Je v pohodě, nebo to byla jen fasáda na pohovoru?

Seznamte se 4 typy copywriterů, jejichž výskyt je poměrně častý a každý markeťák za svou kariéru potkal alespoň jednoho z nich. Kéž by šlo jejich dobré vlastnosti zkombinovat do jednoho über copywritera…

1) Pan umělec

Je kreativní... někdy až moc
Je kreativní… někdy až moc

Proč pan? Protože většinou jde o mladé chlapce, pro které je sice pod úroveň kontrolovat si pravopis, ale zato hýří vzletnými nápady – tím druhem, kdy oni to vymyslí a nějaká oběť to musí zrealizovat. Vlastně nechtějí být ani tak copywritery, jako spíše idea makery střihu Marka Prchala. Pozice copywritera je tak pro ně přestupní stanicí k něčemu většímu, kde jejich talent pro reklamu a skvělé koncepty ocení ostatní velcí mozci reklamy.

+ Některé jeho nápady jsou fakt dobré.

– Nad většinou zadání se tváří, že jsou pod jeho úroveň.

2) Slečna slohařka

Copywriter slohař
5 cizích slov v jedné větě? Check!

Za boha jí nevysvětlíte, že má šetřit květnatými souvětími a vloženými větami. Používá slova, která cílová skupina nezná a dohledává si je ve slovníku i sám šéf. Na výtky reaguje odpovědí, že „takhle se to učili ve škole“ a „jestli tomu nerozumí, tak je to jejich problém“. Prostě vám chce za každou cenu ukázat, že je študovaná a snižovat svůj standard kvůli cílové skupině řidičů traktorů nebude.

+ Nemá problémy s pravopisem.

– Nenechá si poradit.

3) Noční hrotič/alibista

Nějak jsem se včera zapomněl
Nějak jsem se včera zapomněl

Na jeho práci poznáte, že ji dělá po nocích, nebo po návratu z večírku. Ale hlavně, že ji poslal včas – tedy 2 minuty před deadlinem (23:58). Řídí se podle klasického školního hesla „lepší poslat NĚCO, než prošvihnout datum odevzdání“. Vy mu pak text stejně pošlete zpátky k přepracování nebo korektuře a on získá cenný čas navíc. Příště o něm uslyšíte zase večer v náhradní den odevzdání, kdy se doptává na něco hrozně akutního k zadání s větou: „Tak to úplně mění situaci – to budu potřebovat ještě tak 2 dny na research.“

+ Občas se zpod kocovinového odéru vynoří opravdová copy perla… a dá se s ním jít na pivo.

– Jste z něj permanentně na prášky.

4) Povídavec

Vedle tohohle kopíka nechcete sedět v kanclu
Vedle tohohle kopíka nechcete sedět v kanclu

Hrozně si chce o zadání povídat – s klientem, jeho týmem, se šéfem, s cílovou skupinou, s analytikem, s vámi, s vrátným… Včera si přečetl něco o personách a prostě ten odstavec textu nenapíše, pokud nebude mít „kompletní data“. Což o to, jen kdyby se to odrazilo na výsledku…

+ Jeho neodbytnost občas způsobí, že nějaká data z klienta konečně dostaneme.

–  Vše vázne, ale na druhou stranu má klient konečně pocit, že se o jeho byznys někdo opravdu zajímá.

Znáte copywritera, který reprezentuje vlastní unikátní typ? Nebo máte vlastní zkušenosti s Povídavcem, Hrotičem či Panem umělcem? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Jak efektivně editovat výstupy z AI?
Vítejte v roce editace! Jak rychle editovat a zvládnut t...
Letos se bude editovat. A hodně. A rychle. Protože už přece nikdo nebude dělat texty „from scratch“! Bude editovat výstupy z A...
Tahle spolupráce bude bolet...
Tohohle klienta nebrat! Ale jak ho poznáte?
Nedávné zkušenosti mě zase po čase inspirovaly k článku na téma klienti. 95 % svých klientů mám moc ráda – vidím, ž...
Tohle my neděláme
Setkávám se s tím stále častěji: „No já jsem web designer, grafiku pro tiskoviny nedělám.“ Nebo „Já se soustředím na tu b...
Pivo jako kráva
Americké copy aneb Čím se (ne)inspirovat?
Po více než dvouměsíční cestě napříč USA, kde annacopy čerpala novou tvůrčí energii, je zase o něco moudřejší, co se týče úder...
No nekup to!
Vietnamské copy: Držte si peněženky!
Jak mnoho z vás ví, poslední měsíc jsem strávila toulkami po Vietnamské socialistické republice. Název mate, ale setkala ...
Místo činu
Copywriterova sobota na Literárním Festu
Převaluju se v posteli a říkám si, že dnes ráno si budík nějak podezřele dává načas. Kouknu na něj a ono už je skoro 8 ho...