Copy zločiny (1): Vy vs. vy

V prvním díle seriálu o pekelně precizním psaní (PPP) se otřeme o, jak by řekli novináři, „kontroverzní“ téma: oslovování zájmenem ve 2. osobě množného čísla Vy/Váš/Vaše vs. vy/váš/vaše atd. Kdy ano, kdy ne? Kdy velké, kdy malé?

Copywriteři se snad nebudou zlobit, když prozradím trochu z našeho „know-how“ na rozpoznávání neprofesionálního copy – tj. cpaní velkého „V“ při adresování zákazníků a veřejnosti do všech druhů textu bez hlubší reflexe.

Většina mých klientů totiž raději zvolí variantu s velkým „V“ v každé situaci, než riskovat uraženého zákazníka. Bohužel tím přispívají k rozšiřování tohoto nešvaru českého internetu a amatérského copywritingu.

Kdy píšeme VELKÉ „V“?

  • Při oslovení v korespondenci, a to hlavně, jde-li o nám nadřízeného adresáta – jde o výraz úcty jak k jednotlivci, tak skupině nebo kolektivu.
  • Výše uvedené však platí pouze u přivlastňovacích zájmen (Ty, Tebe, Tvůj, Vy, Vás, Váš) x u zájmen zvratných (sebe, svůj) neplatí.

Kdy píšeme malé „v“?

  • V soukromé a důvěrné korespondenci
  • V obecném textu určeném pro širší publikum
  • V žurnalistickém útvaru pro širší publikum

Kromě korespondence (emailingu) je používání velkého „V“ v textech zbytečné a navíc servilní. Nesouhlasíte? Napište mi na annacopy@annacopy.cz, ráda zveřejním váš názor.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Copy zločiny (2): Heslovité výrazy s tečkou na konci?
K dnešnímu tématu mě inspirovala prezentace Mariána Kábeleho na Copycampu, ve které vehementně užíval tečku na konci každ...
UX studie potvrzují, že microcopy dělá divy (nebo zabije...
Nedávná rozsáhlá UX studie českých e-shopů od Proof and Reason ukazuje a potvrzuje dlouholeté doporučení, že microcopy je napr...
Copy zločiny (3): Vykřičníky a zaseknutý CAPS LOCK aneb ...
Vykřičníky do seriozních textů nepatří: slýcháme často od obsahových specialistů, a do jisté míry mají pravdu. Vykřičník má v ...
V copywritingu se nesmí nic přehánět
5 copy trendů roku 2016, ze kterých se rychle stalo kliš...
Když se to s nějakým obratem, frází nebo slovem přehání, za chvíli se z nich stane obehrané klišé. U kterých evergre...