GDPR pro copywritery 3. díl: Osobní marketing copywritera

Teď se na chvíli oprostěte od své dosavadní pozice jako zpracovatele osobních údajů, který pracuje dle pokynů svých klientů (jak jsme si říkali v 1. díle o GDPR). Při vašem osobním marketingu se vás totiž týkají stejné povinnosti jako správce.

Nejčastěji budete při své propagaci využívat:

E-mailing

Pokud rozesíláte newslettery nebo mailingové kampaně upozorňující na vaše copy služby, nic se pro vás nemění v těchto případech:

  • Rozesíláte jen na adresy svých aktuálních a bývalých klientů.
  • Rozesíláte na kontakty, které se k odběru e-mailů přihlásily klasickým double-optinem (zapsaly se např. v pop-up okně u vás na webu a přišla jim na mail potvrzující zpráva s odkazem, který pro verifikaci odklikly)

S GDPR se do popředí dostává pravidlo, že pro využití kontaktu v e-mailing nebo třeba pro reklamu na FB musíte od potenciálního zákazníka získat aktivní souhlas. Nemůžete tedy využívat libovolně e-maily, které vám někdo poskytl kvůli jinému účelu – např. kvůli účasti na eventu, odebrání zboží nebo kvůli získání prémiového obsahu, jako jsou třeba tolik oblíbené e-booky.

Stažení obsahu za e-mail

Jak už bylo řečeno, nemůžete doručení obsahu „ZDARMA“ podmiňovat souhlasem s využitím kontaktu pro mailing. Variantou je obsah zpoplatnit a jeho free verzi nabízet zdarma právě za e-mail. Tato varianta ovšem naráží na praxi, kdy zájemce poskytne e-mail pro rozesílku, získá obsah a pak se z mailingu odhlásí. Není ale samozřejmě zakázáno vyzývat k odběru newsletteru v daném obsahu a kolem něj, když ho bude publikum prohlížet.  Vždy ale pamatujte, že potřebujete souhlas se zasíláním obchodních sdělení viditelně vydělit a vyžadovat jeho aktivní schválení.

TIP: Jak motivovat k odběru newsletteru? Nabídněte uživateli předběžný přístup k článku/produktu/službě o několik dní dříve před oficiálním zveřejněním.

Pořád tápete? Zorientujte se podle jednoduché GDPR infografiky od advokátní kanceláře eLegal.

Sociální sítě a jejich reklamní systémy

U sociálních sítích pro vás platí to samé, co jsem psala ve 2. díle seriálu, ale tady si můžeme posvítit na reklamní systémy, jako jsou populární FB Ads. FB deklaruje, že bude ke dni D GDPR compliant a ve většině případů bude fungovat jako správce. Existují ale výjimky:

  • Inzerent by měl získávat souhlas „za sebe“ v případě zpracování údajů z offline konverzí (funkci lze v nastavení FB reklam vypnout).
  • Vytváření publik podle vašich legálně získaných údajů (e-mail, ID, návštěvník z webu) je ok, ale problém nastává u look-a-like publik a remarketingu – pro tvorbu těchto publik na základě vámi získaných osobních údajů byste měli získat souhlas.
  • O nasazení Facebook pixelu stačí informovat na svém webu viz odstavec Vždy informujte. Bohužel pixel se používá i pro remarketing, takže nezbývá než opět nastavit souhlas 😊Technicky je to ovšem poměrně komplikované – vyskakovací okno, jehož odkliknutí odstartuje měření?

TIP: Jak elegantně získat e-mail při FB soutěži? Souhlasem se zasíláním novinek na váš e-mail budete zařazeni do soutěže o bonusové ceny. (1. cena bez souhlasu – 2. – X. cena jen se souhlasem)

Co je ok?

Kontaktní formulář na webu → Jde o jednání o smlouvě.

Opuštěný košík → Mail připomínající opuštěný košík pravděpodobně bude spíš oprávněným zájmem.

Přímý marketing (zasílání tiskovin nebo slevových kuponů na údaje ve veřejných rejstřících) → Pravděpodobně půjde o oprávněný zájem.

Práce se seznamem stávajících klientů a kontaktů získaných podle zásad z části o e-mailingu.

Vždy informujte

V každém případě podejte na webu informaci o způsobu zpracování osobních údajů svých zaměstnanců, klientů nebo koncových zákazníků. Napište, co zpracováváte, jak, za jakým účelem, jak údaje uchováváte, na jak dlouhou dobou, kdo k nim má přístup, že vám zpracování povoluje zákon (plnění smlouvy nebo oprávněný zájem) a jaká má práva člověk, jehož osobní údaje zpracovávám (získat přehled shromážděných informací o jeho osobě, právo na výmaz údajů, na podání stížnosti u ÚOOÚ…)

TIP: Nezapomeňte si nechat odsouhlasit reference a umístění log klientů na svém webu.

Ještě nemáte dost? Tak poslední rada od právníka – vytvářejte raději vlastní fotobanky a sbírejte souhlasy. Nespoléhejte na to, že cizí fotobanka má souhlasy v pořádku. Tak hlavně hlavu vzhůru.

Máte nějaký dotaz ke GDPR v souvislosti s copywritingem a obsahovou strategií? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Co nezprasíte sami, zprasí se jinde
Perfekcionismus v copywritingu a pravda o překlepech
Když jsem před 8 lety začínala pracovat v agentuře, moje šéfka a naše hájedničková „copymáma“ Jana říkala, že 2 překlepy ...
V létě 2012 jsem začala koketovat s copywritingem, na podzim jsem pak nastoupila do H1.cz a v lednu 2013 si šla pro "živnosťák"
Jak se za 10 let změnil (můj) svět copywritingu?
Je to tak. Přesně před 10 lety jsem začala s copywritingem. A co si budeme povídat, tehdy se obsah (minimálně ten online)...
Proč vám obsahový marketing nefunguje?
3 nejčastější důvody, proč vám obsahový marketing nefung...
Máte pocit, že i přes slibný start se vám ani po čase investice do content marketingu stále nevrací? Pojďme se podívat, zda jd...
V neustále se měnícím se světě musí být i copywriter trochu chameleon
Přesah copywritera do dalších disciplín marketingu: Co s...
Málokdo vydrží roky plavat v tom samém rybníku, a i když se stále vzdělává ve svém milovaném copywritingu a content marke...
Tento obrázek vytvořil AI nástroj Synthesys, který umí vykouzlit podobný obrázek, na základě jiného obrázku na internetu, který si vyberete. Co si budem, je to super nástroj, jak obcházet autorství :-/ Tohle bude asi robot copywriter?
Pomůže mi s copywritingem umělá inteligence? Jak pomáhá ...
Už bylo na čase, abych se podělila o svůj přístup k AI v copywritingu i já. Nechám stranou obvyklé úvahy, jestli AI ...
Údržba sice není tak sexy, ale je naprosto nutná, aby vám projekt nezahnil
Každý chce stavět, málokdo chce udržovat
Nesnáším rozdělení na kreativce a dotahovače a podobné typologie členů týmu, protože si z nich často kolegové dělají výml...