Máte claim? A mohla bych ho vidět?

Podaří se vám takový zásek jako s legendárním claimem Just do it!?

K dnešnímu postu mě inspirovalo „úmrtí“ (to zní divně, co, že mě inspirovala něčí smrt 😊) autora legendárního claimu firmy Nike „Just do it!“ Dana Wiedena. Jde o jeden z nejikoničtějších claimů moderní doby, a proto vám chci přiblížit, jak já přemýšlím o sloganech a claimech, když je u mě klienti poptávají. Tak let’s do it!

Rozdíl mezi sloganem a claimem?

Abych řekla pravdu, používám oba výrazy indiferentně, ale podle chytrých hlav představuje claim nebo tagline značky hned po názvu 2. nejdůležitější marketingový nástroj, který pomáhá dotvářet celkovou image produktu nebo značky. Využijete ho napříč všemi marketingovými kanály. Slogan se oproti tomu váže pouze ke konkrétní kampani, a mívá tak krátkodobější využití. Pokud se budu držet těchto definicí, dnes se budeme bavit o claimu a praktických zkušenostech na mých minulých i aktuálních klientech.

Funkční vs. emoční claim

V literatuře, včetně naší copyknihy, najdete spoustu různých rozdělení claimů na firemní, produktové… ale z praxe bych se držela 2 pólů, ke kterým se můžete přiblížit v pojetí svého claimu buď absolutně, nebo relativně. Tedy claim může být ryze funkční a popisovat, co děláte, např. „Koupelny Horák: Expert na vany, obklady a armatury“, nebo může být ryze emoční „Koupelny Horák: Vaše soukromá oáza“. Můžete se pohybovat i někde mezi: „Koupelny Horák: Vany a obklady pro chytré rodiny“.

Příklad funkčního claimu pro e-shop LékárnaHARTMANN pod logem e-shopu v hlavičce: Zdraví přímo od výrobce

Můžete ale jít ještě dál, jako jsme šli spolu s klientem Frenkeem, online portálem pro sjednání všech možných pojištění a finančních služeb bez otravných call-center a poradců. Prošli jsme si samozřejmě všemi fázemi zrodu claimu od původního funkčního „Frenkee: Tvůj online finanční expert“ přes „něco mezi“ (Frenkee: Finance online bez otravných poradců) až po claim, který má především upoutat pozornost. A takhle to dopadlo.

Příklad claimu upoutávajícho pozornost a využívající power words pro Frenkee.cz

Nový claim nás inspiroval a nakopl dokonce tolik, že jsme podle něj redesignovali i celý web. Už se nám prostě k „Fér & Sexy“ starý design nehodil.

Čím kratší slogan, tím lepší?

Rozhodně – už jen z naprosto přízemního důvodu, že každé písmeno vás bude stát peníze navíc za inkoust do tiskáren, nebo za větší cedule, kam se má ten claim „vlézt“ 😊 Ale teď vážně – nejde ani tak o délku jako o srozumitelnost a jednoduchost. A tím se dostávám k tomu, na co si dát při vymýšlení claimu pozor.

  • Nepřemyslete to. Vyberte 3 varianty a nechte je anonymně otestovat.
  • Neprodlužujte claim vedlejšími větami. Každé „který něco něco…“ ubírá claimu na dynamice. Ale jak říkám na svých školeních copywritingu, pravidla občas musíte porušit 😊
  • Nebojte se rýmů (bohužel fungují 😊) a zaposlouchejte se do melodie claimu. Ta by měla být příjemná.
  • Pro claimy platí podobná doporučení, jako pro názvy služeb a produktů. Zkuste do nich dostat výrazná slova a zajímavá písmena, která je potěšení vyslovit – typicky písmeno X.

Musíme mít claim?

Nemusíte. Ale určitě se hodí si minimálně dát na papír zaměření nebo job-to-be-done vašeho produktu v jedné větě. Jak byste v jedné větě vysvětlili podstatu propagované služby své mamince? Lidé totiž nemají čas pročítat vaše promyšlená vysvětlení, proč to či ono musí mít a jak to vlastně pan ředitel myslel. Když neumíte zhustit podstatu svého produktu do pár slov, proč by ji měl pochopit zákazník? A tím se kruhem zase dostáváme ke claimu, který tuto funkci více méně plní. Slouží jako call-to-action na závěr vašich spotů, reklam i obsahu a pokud ho uchopíte správně, pomůže vám k větší rozpoznatelnosti a zapamatovatelnosti.

A jak jdete na vymýšlení claimu vy? Který claim vás v poslední době opravdu zaujal? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Co vás v e-mailu spolehlivě naštve?
Jak psát e-maily: Jak na strukturu, styl a etiketu e-mai...
Ne, dnes to nebude o e-mailingu nebo newsletterech, jak byste možná od copywritera čekali. Bude to o běžné e-mailové komunikac...
Údržba sice není tak sexy, ale je naprosto nutná, aby vám projekt nezahnil
Každý chce stavět, málokdo chce udržovat
Nesnáším rozdělení na kreativce a dotahovače a podobné typologie členů týmu, protože si z nich často kolegové dělají výml...
Čísla v nadpisu
3,14 důvodů, proč použít čísla v nadpisu
Čísla do nadpisů, čísla do mezinadpisů, čísla do bulletpointů, čísla v textu v numerické podobě – to jsou v kos...
I copywriter potřebuje svůj vercajk
5 nástrojů, bez kterých se při copywritingu neobejdu
Nahlédněte do mé copywriterské rutiny a seznamte se s 5 užitečnými nástroji: 1.      Rozšířen...
Rozhovor s Aničkou Sálovou pro Top Vision
Rozhovor pro Top Vision: Jak na interní a externí firemn...
Poslechněte si rozhovor s mou maličkostí pro firmu Top Vision, kde vedu kurzy kreativního psaní ve firemní praxi a kurzy HR ko...
GDPR pro copywritery 1. díl: Chraňte si zadek
Máte strach? Ti, kteří zaslechli o novém nařízení EU o ochraně osobních údajů, už určitě nějaký čas nervózně ohlodávají tužku....