Jak naplánovat spuštění nového webu, když jste copywriter nebo obsahový stratég?

Jak nahrát texty na web a nezbláznit se při tom?

Kreativní fáze tvorby webu je za námi a teď je potřeba nové texty správně a s pěknou úpravou „namlátit“ do redakčního systému. Jak na to jít systematicky, abyste si ušetřili co nejvíce času i případnou frustraci z nenadálého zmatku?

Všechno začíná už u prvního textu

Když přijde čas nahrávání copy na web, je už obvykle pozdě zavádět v textech a jejich organizaci nějaký pořádek – je potřeba, abyste si už od prvního textu všechny větší i menší kousky copy ukládali na jedno místo (osvědčil se nám Google Disk) a tam si rozdělili nové copy do složek/kategorií. U e-shopu to může vypadat následovně:

  • Microcopy – provozní texty napříč webem, pomáhají v navigaci, napovídají, říkají, co máte jako uživatel dělat, lákají na různé části webu, různé emoční a upsell/cross-sell hlášky.
  • Texty kategorií a subkategorií.
  • Texty produktů.
  • Články do blogu nebo poradny, průvodci výběrem a další informativní a zábavný obsah.
  • FAQ, O nás, Tým.
  • Údaje dle zákona, obchodní podmínky a další povinné informace dle GDPR.

TIP: Úplně nejlepší je, když všechny nové texty vznikají už se zakotveným tone-of-voice a příručním style guidem. Nestane se vám tak, že v polovině textů jméno e-shopu skloňujete a v druhé nikoliv, někde vykáte, jinde tykáte a prostě celý web působí, jako kdyby ho psalo několik naprosto různých lidí.

Postup nahrávání a co při něm hlídat

Nebudeme si nalhávat, že se vždy podaří naprogramovat a doladit celý web dříve, než se začnou nahrávat texty. I kodéři potřebují mít předpřipravené základní obsahové typy, aby na nich mohli testovat, jak se web chová a jak vypadá na různých zařízeních. Zkuste postupovat následovně:

  • Nahrajte jednoho nebo více zástupců každého obsahového formátu výše. Více, když potřebujete simulovat práci s více variantami produktů, nebo chcete testovat přechod mezi 2 články. Obvykle přijdete na drobné nedostatky CMS (hlavně při webech na míru), které mohou začít developeři mezitím řešit.
  • Pak se vrhněte na produkty – začněte příslušenstvím a zbožím, na které se nejčastěji linkuje v rámci up-sellu a cross-sellu, abyste si nemuseli poznamenávat, že potřebujete odkazovat na něco, co ještě vlastně neexistuje.

TIP: Koukněte se, jak mají fungovat varianty produktů. Budou mít stejný text a jen jiný název, nebo se varianty liší více než barvou nebo velikostí a zaslouží si originální obsah?

  • Pak přijdou na řadu fixní texty – kategorie, FAQ, O nás, Tým a microcopy. Teď už můžete pohodlně linkovat, i když si občas budete muset nějaký link poznamenat bokem „na potom“.
  • Nakonec se vrhněte na články a obsah dle zákona.
  • Nezapomeňte na další prvky funkčního webu, které se také vkládají do CMS – např. texty automatických e-mailů.

TIP: Natrefili jste při nahrávání na novinku, kterou je potřeba ošetřit ve style guide? Zapisujte si při nahrávání i body vztahující se k funkcím CMS – má se odkazovaná stránka ukázat v novém okně, nebo ne? Zahrňte vše, co by při nahrávání obsahu neměl opomenout neškolený uživatel.

Co si ohlídat při redesignu?

  • Domluvte se s developery, jak bude probíhat přesměrování stránek na nový web. Je potřeba při nahrávání obsahu respektovat staré URL, nebo pojedete podle jiného principu? Už při nahrávání je potřeba na způsob přesměrování myslet, protože často se URL automaticky přepíše podle hlavního nadpisu H1.
  • Pokud už máte funkční blog na starém webu, z hlediska SEO je potřeba ho na nový webu přehrát 1:1 – stejné formátování, stejné prolinky, stejný text, ideálně také stejné nebo nepříliš odlišné URL.

Na něco jsem zapomněla? S čím při nahrávání bojujete vy? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Využijte myšlení lidí v copywritingu
Reprezentační systémy aneb Jaké copy pro jaký typ lidí?
Teorie reprezentačních systémů vycházející z neurolingvistického programování se zaměřuje na rozlišování typů lidí dle sm...
UX studie potvrzují, že microcopy dělá divy (nebo zabije...
Nedávná rozsáhlá UX studie českých e-shopů od Proof and Reason ukazuje a potvrzuje dlouholeté doporučení, že microcopy je napr...
V neustále se měnícím se světě musí být i copywriter trochu chameleon
Přesah copywritera do dalších disciplín marketingu: Co s...
Málokdo vydrží roky plavat v tom samém rybníku, a i když se stále vzdělává ve svém milovaném copywritingu a content marke...
Využijte sílu správných slov v copywritingu
Najděte svá power words!
Co jsou power words? Slova, která zaútočí přímo na smysly zákazníka. Využijte je ve svém claimu, mission statementu a všeobecn...
6. CopyCamp v plném proudu
CopyCamp 2016 v kině Dlabačov
Chtěla jsem být první, kdo se pochlubí zážitky z včerejšího CopyCampu, ale marketingový odborník Pavel Tlapák mě předběhl...
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl Návrh
Jak dělám obsahovou strategii pro online projekt: 2. díl...
Když už máte nashromážděná relevantní data, o čemž jsem se rozepsala v 1. díle seriálu, je na čase se jimi začít probírat...