10 AHA momentů interní komunikace: Report ze školení „interky“ v Top Vision

Stará dobrá nástěnka nikdy nezklame, ale zkuste kolegy překvapit, zdroj: behance.com

Letos jsem si ze školení Top Vision, kde vedu kurzy copywritingu pro firmy, vybrala 2denní školení Základů interní komunikace se zkušenou interní markeťačkou a event manažerkou Kristýnou Křemenovou, která pomáhala rozjet třeba slavnou kampaň Monety s kocourem Tomiem. Chtěla jsem si utřídit poznatky, protože v poslední době sama pomáhám firmám čím dál více spíše s interní komunikací než s tou externí – prostě nejsou lidi a ty dobré je potřeba si udržet péčí a smysluplným dialogem mezi jednotlivými částmi firmy. Jakou inspiraci a tipy jsem si za ty 2 dny odnesla?

1)    Všichni máme ve firmě interní komunikaci, i když není formálně zavedená

I „žádná komunikace“ je vlastně komunikace, která vypovídá o atmosféře a kultuře ve vaší firmě. Když není řízená nebo moderovaná, žije si vlastním životem v kuchyňkách a kuřárnách. Proto je ve vašem vlastním zájmu dát jí formu, tvář a hlas. Je to stejné jako s novináři – když strčíte v krizi hlavu do písku, ke slovu se dostanou méně povolaní a situace se vám snadno vymkne z rukou.

Interní komunikaci jsem nakousla také ve svém rozhovoru pro Top Vision.

2)    Interku může řídit i IT oddělení

A kde jako? No jasně že ve startupech a technologických firmách, kde je vlastně celá firma takový IT crowd. Ajťáci jsou nároční, nedají se opít rohlíkem nebo fotbálkem v kanclu a musíte se hodně snažit, abyste je zaujali. Doporučuji sledovat třeba recruiterku Tamaru Ksandrovou, která na to jde přes midichloriany.

3)    Jen přes newslettery to neutáhnete, táhnou lidé

Můžete si navymýšlet 10 médií, přes která budete šířit hodnoty a potřeby firmy, ale nejdůležitější jsou pořád lidé – přímí nadřízení, liniový manažeři a týmlídři. Nemůžete jen rozeslat oběžník a čekat, že se něco bude dít samo od sebe. Vždy doplňte člověka, na kterého se zaměstnanci můžou obrátit pro více informací, s kým můžou pořešit svoje obavy a kdo jim vysvětlí, co novinka přesně pro ně znamená.

4)    Tipujte si interní ambasadory

Zase jsme u lidí. Podchyťte si ve firmě „interní influencery“ napříč organizací a získejte je pro svou věc. Pomohou vám informace dostat k méně aktivním, ne-li až negujícím kolegům a půjdou dobrým příkladem. A třeba se i nechají vyfotit na plakáty nebo vyzpovídat do firemního časopisu 😊

Zajímají vás prezentační schopnosti a vystupování na veřejnosti? Přečtěte si můj report ze školení Tajemství nejlepších spíkrů. Jste také lektoři? Inspirujte se v článku o tom, co jsem zažila na tréninku Legendární lektor.

5)    Když máte pasivní kolegy, nechte je hlasovat

Nejsou vaše „lidské zdroje“ zrovna inciativní? Nepřicházejí sami s nápady, neví, co by je bavilo? Navrhněte 3 možnosti a nechce je hlasovat. Online nebo třeba na nástěnce pomocí barevných kolíků. Hned má každý názor!

6)    Pomáhejte stakeholderům správně podat informace

Vrcholem šéfova komunikačního umu je přeposlat sáhodlouhý e-mail plný korporátního newspeaku z centrály v kopii na podřízené?  Pomozte mu jako specialista na interní komunikaci informace správně podat a nadávkovat. Vytvořte mu krátkou prezentaci, kterou může kolegům ukázat, vytáhněte mu hlavní body, které budou zajímat přímo jeho oddělení. Buďte méně zdatným manažerům oporou.

7)    Navažte přímý kontakt s nejvyšším

Znáte tichou poštu? A co z ní nakonec vyleze oproti původní myšlence? Specialista interní komunikace nebo i PRista nebo tiskový mluvčí by měl mít přímou horkou linku na nejvyšší lokální vedení. Jen tak nedojde k šumu – můžete jednat rychle a přesně i v krizích.

Vědí zaměstnanci, co mají dělat v době krizí? Připravte manuál (hodí se třeba poučit zaměstnance, jak mohou komunikovat na sociálních sítích) nebo SOS tlačítko do firemního intranetu.

8)    Neseďte jen v kanclu

Vyjeďte na pobočku, chyťte za běhu v terénu obchoďáky, zajeďte do výroby. Ukažte zájem, nechte je vypovídat a přivezte něco jen pro ně – informace ušité na míru jejich situaci a prostředí, osobní zprávu od šéfa nebo originální dárky, které ukážou, že na ně myslíte.

9)    Polepte a popište všechno, co vám uklízečka dovolí

Kde se kolegové zdržují? A kde mají čas číst nebo nevědí kam s očima? Jasně že kuchyňka, kávovar, automat na vodu…! Nasměrujte tam svoje polepy, vzkazy a urgence. Co třeba taková popisovatelná kuchyňská linka? Vděčným kanálem (a to doslova) jsou toalety nebo také šatny, výtahy a jídelny. Nezapomínejte ani na stoly nebo podlahy (nesouhlasí 9 z 10 facility manažerů 😊 A co třeba zahrnout firemní hodnoty do názvů zasedaček?

Zkuste navrhnout spořiče obrazovky, na kterých můžete měnit sdělení a aktualizovat je hromadně na firemních počítačích.

10)    Myslete i na bývalé zaměstnance a kolegy na mateřské

Taky už jste pracovali v poměrně fajn firmě, ale jak s vámi vyběhli, hned jak jste oznámili výpověď? Blokace e-mailu a div ne eskorta před budovu? Odchodem na mateřskou, jako byste pro firmu umřeli? Nepodceňujte, co o vás budou říkat bývalí zaměstnanci, a buďte, když už ne vřelí, tak alespoň korektní. V NOTINO třeba pro maminky a tatínky na mateřské pořádají pravidelná setkání, aby zůstali s firmou v kontaktu, pošlou dárek k narození miminka a prostě na vás nezapomenou. Ach… úplně mě to hřeje u srdíčka.

Věnujete se interní komunikaci nebo ji řešíte v rámci HR? Co vám funguje? Jak zaujmout i lidi z výroby, které na ty kancelářské „výmysly“ moc neslyší? Ráda přidám vaše vlastní tipy. Nebo jste zaměstnanci? Jak se k vám má chovat firma, kde byste chtěli pracovat? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Být stále mlád...
Je mi 30!
V květnu jsem oslavila 30. narozeniny, 5 let píšu copy, 4 roky mám tenhle blog. Co jsem se za těch X let naučila? Stár...
Vymyslet titulek a předmět e-mailu pro parní hrnec nebo stahovací pás? Zkuste si to taky!
5 let školení copywritingu ve vašich titulcích: 3. díl
Už 5 let dávám na školení účastníkům stejný úkol: Vylosujte si jeden z produktů a zkuste pro něj vymyslet 2 titulky. 1. p...
Vymyslet titulek a předmět e-mailu pro různé elektrické pomocníky? Ano, dojde i na bobra...
5 let školení copywritingu ve vašich titulcích: 2. díl
Už 5 let dávám na školení účastníkům stejný úkol: Vylosujte si jeden z produktů a zkuste pro něj vymyslet 2 titulky. 1. p...
Vymyslet titulek a předmět e-mailu pro finanční poradce nebo pilulky na hubnutí? Schválně, co byste vymysleli vy?
5 let školení copywritingu ve vašich titulcích: 4. díl
Už 5 let dávám na školení účastníkům stejný úkol: Vylosujte si jeden z produktů a zkuste pro něj vymyslet 2 titulky. 1. p...
I copywriter potřebuje svůj vercajk
5 nástrojů, bez kterých se při copywritingu neobejdu
Nahlédněte do mé copywriterské rutiny a seznamte se s 5 užitečnými nástroji: 1.      Rozšířen...
Křest knihy Kreativní copywriting
Soutěž o 3 knížky Kreativní copywriting a pozvánka na kř...