Vietnamské copy: Držte si peněženky!

No nekup to!

Jak mnoho z vás ví, poslední měsíc jsem strávila toulkami po Vietnamské socialistické republice. Název mate, ale setkala jsem se tam s těmi nejprohnanějšími obchodníky a nadšenými kapitalisty. Přináším vám proto 3 triky kulišáckých vietnamských obchodníků, jak (ne)výhodně prodat cokoliv od fejkových brýlí DIOR až po opravu obuvi přímo na ulici.

1.      Inspirujte se v zahraničí

Nekritické přejímání západních vzorů je pro Vietnamce typické. Happy hour je často celý den (takže vlastně Happy day) a na ulicích se na vás smějí srandovní misspellingy populárních CTA. Je to tak roztomile nedotažené, až na hru přistoupíte.

Poučení pro vaše copy: Pozor na nedotažené lokalizace zahraničních sloganů a konceptů. Vždy se snažte maximálně přizpůsobit sdělení místní cílové skupině.

2.      Uvědomte si sílu značky

Značka je ve Vietnamu všechno a nic zároveň. Značky chce každý Vietnamec, ale kvalita a autentičnost už tolik důležité nejsou. Můžete si tak udělat radost triliony fejků výrobků světových módních domů, jako to dělají místní, kteří navíc při placení neváhají hrdě podotknout, že to je dobrá cena za skutečný „Chanel“.

Poučení pro vaše copy: Značka často osloví zákazníka víc než konkrétní copy. Pokud se zákazník ve značce najde, produkt se prodává skoro sám bez přebytečných slov, i když jde třeba o fake nebo druhořadou kvalitu.

pozn: Tato Vietnamská logika jde až tak daleko, že jakákoliv úspěšná cestovní kancelář či hotel je zkopírována až na samou kost dalšími subjekty, takže za chvíli není po dobré pověsti původní firmy ani památka.

3.      Zavažte si zákazníka

Nejklasičtější trik obchodníků na celém světe je dárek zdarma nebo vyzkoušení zdarma. Vietnamci vám proto na stůl nosí nevyžádané pokrmy, za které vás pak odpovídajícím způsobem skásnou, nebo vám nabídnou opravu polobotky zdarma, aby pak NÁHODOU zjistili, že problém je mnohem závažnější a oprava bude stát 20 dolarů – samozřejmě, když je vaše bota již rozebrána na prvočinitele.

Poučení pro vaše copy a marketing: Ano, funguje to (u markeťáků jde typicky o úvodní konzultaci zdarma, kde vám řekneme, co všechno je špatně a že by stačila decentní investice, se kterou se dají vykouzlit zázraky), ale snažte se zákazníka neotrávit nebo nenaštvat!

A ano, odvezla jsem si z Hanoje fejkový baťoh, poslepované boty a vypila několik koktejlů zdarma v rámci nikdy nekončící Happy hour 🙂

Čím mámili prodejci na dovolené vás? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Nový web annacopy.cz k 10. výročí blogu
Asi jste si všimli, že se na annacopy.cz něco stalo. Nebo že naopak bylo na blogu několik měsíců nějak nezvykle ticho. Chvíli ...
2. verze knihy Copywriting: Pište texty, které prodávají vyjela z tiskárny 9. 11. 2020
Jak vznikala nová verze učebnice copywritingu?
Poslední rok jsem se mimo psaní, školení a rození dětí věnovala také přípravě nové knihy o copywritingu. Vlastně staronové – j...
Návod na použití copywritera ve 3 krocích
Často se setkávám s tím, že potenciální zákazníci by doslova potřebovali návod na použití copywritera. Doufám, že se neur...
Ogilvyho pracovní stůl ve spolupráci s katedrou duševní hygieny v Oxfordu
Copywriterův pracovní stůl podle Ogilvyho a další tipy, ...
Mezi méně známé části Ogilvyho odkazu patří jeho studium na poli ergonomie copywriterova stolu. Navázal na starší teorii praco...
Co mě naučilo 5 let podnikání
Říká se, že nejtěžší je začít. Ale já neměla jinou volbu. Po škole jsem jen dělala stafáž na výběrových řízeních a upadala do ...
Pivo jako kráva
Americké copy aneb Čím se (ne)inspirovat?
Po více než dvouměsíční cestě napříč USA, kde annacopy čerpala novou tvůrčí energii, je zase o něco moudřejší, co se týče úder...