5 tipů, jak v copy obhájit cenu před zákazníkem

Povinný čtvrtek byl plný vína a konkrétních příkladů

K dnešnímu blog postu mě inspirovala přednáška „Jak proniknout do zákazníkovy hlavy“ od Juraje Saska na Povinném čtvrtku agentury Visibility. Líbí se mi, jakým způsobem lidé z Visibility sdílejí s veřejností své know-how, a proto jsem k několika bodům z přednášky přidala i další tipy ze své praxe pro inspiraci copywriterům se zájmem o behaviorální psychologii.

 1) Síla nuly

První, co na své přednášce inspirované knihou Dana Arielyho „Predictably Irrational“ Juraj uvedl, byla tzv. síla nuly a slova „zdarma“. Nic příliš překvapujícího – formulace jako „doručení za 0 Kč“ nebo „dárek zdarma“ jistě každého z nás nejednou dokleply k potvrzení objednávky či otevření akčního newsletteru. Na fotce z přednášky zaznívají i další konverzní formulace.

2) Požádejte o laskavost místo laciného podplácení

Juraj uvedl pěkný příklad s právníkem: „Když bere 3000 na hodinu, tak ho nemá smysl ukecávat, aby se vám za 2 stovky podíval na smlouvu. Určitě ho to urazí. Mnohem lepší je požádat o laskavost, nebo nabídnout protislužbu.“

V copy a e-commerce se dá rada uplatnit následovně: „Než nabízet nějakou opravdu směšnou slevu, nabídněte raději zajímavou výhodu.“ Když žádáte uživatele nejen o koupi, ale třeba také o registraci do klubu, recenzi výrobku, vyplnění ankety nebo doporučení, je lepší mile požádat, případně nabídnout nějakou „nefinanční výhodu“ typu e-booku, než nabízet 2% slevu.

3) Nabídněte srovnaní

Zákazník si obvykle, především u služeb, není jistý, jakou objektivní hodnotu daná nabídka má. Nabídněte proto srovnání, nebo více variant – minimální, ekonomickou (ideální poměr cena/výkon) a prémiovou. Zákazníci pak patrně půjdou po střední variantě, a pokud do ní vpravíte i další Arielyho poučku o síle devítek (starou známou baťovskou cenu), máte o odbyt postaráno.

4) Vsaďte na impulzivní emocionální chování zákazníků

„Časově omezená nabídka“, „Limitovaná edice“ či „Poslední 3 vstupenky za zvýhodněnou cenu“ – všichni známe tyto apely na přirozené instinkty zákazníků. Nedostatek táhne, a vy pak vytahujete peněženku, ani nevíte jak.

Omezená vs. neomezená nabídka v copywritingu
Omezená vs. neomezená nabídka v copywritingu a UI (zdroj: www.goodui.org)

Ze svého školení online copywritingu ještě doplňuji další poučku o lidské emocionalitě: „Lidi ani tak moc nezajímá koupě nějakého dalšího výrobku, ale spíše se obávají ztráty svého dosavadního vlastnictví a postavení“. Nebojte se proto formulovat copy, jako naznačuje obrázek z webu GoodUI.

Ztráta vs. zisk v copywritingu (zdroj: www.goodui.org)

4) Ukažte přepočet na neotřelé jednotky

Chytrým trikem, který zaujme, je přepočet na neotřelé jednotky. Než uvádět pouze „měsíční předplatné za 399 Kč“, zkuste připojit „to je pouze 10 haléřů za stránku“.

Rozpad ceny v copywritingu
Rozpad ceny v copywritingu (zdroj: www.goodui.org)

 5) Popište přínos, nejen vlastnosti

V body copy se vyhněte tradičnímu transakčnímu přístupu: „Toto je náš produkt a má takovéto vlastnosti“. Mnohem lepší je zaměřit se na konkrétní přínos pro zákazníka a postavit ho tak do centra zájmu namísto vámi vychvalovaného produktu.

Benefity vs. vlastnosti v copywritingu (zdroj: www.goodui.org)

I call to action si zaslouží ozvláštnit úderným benefitem, který reflektuje potřeby zákazníky, místo prostého „koupit, objednat, více informací“.

Benefit v call to action

Máte vlastní triky, jak motivovat zákazníka k dokončení objednávky? Napište mi na Facebooku.

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

V neustále se měnícím se světě musí být i copywriter trochu chameleon
Přesah copywritera do dalších disciplín marketingu: Co s...
Málokdo vydrží roky plavat v tom samém rybníku, a i když se stále vzdělává ve svém milovaném copywritingu a content marke...
Rozhovor s Aničkou Sálovou pro Top Vision
Rozhovor pro Top Vision: Jak na interní a externí firemn...
Poslechněte si rozhovor s mou maličkostí pro firmu Top Vision, kde vedu kurzy kreativního psaní ve firemní praxi a kurzy HR ko...
Ghostwriter: Psavec v pozadí
Co je to ghostwriting a jaké má záludnosti?
Každá firma nebo online projekt dneska musí mít blog 😊 (nemusí, ale to je zase na jiné povídání). „Jenže šéfe, kdo to bude psá...
Jak efektivně editovat výstupy z AI?
Vítejte v roce editace! Jak rychle editovat a zvládnut t...
Letos se bude editovat. A hodně. A rychle. Protože už přece nikdo nebude dělat texty „from scratch“! Bude editovat výstupy z A...
Využijte "zvědavostní mezeru" nebo "zvědavostní disonanci"
Co je curiosity gap a jak ho využít v copywritingu?
Angličtináři asi už tuší – jde o vyvolání zvědavosti v titulku, perexu nebo předmětu e-mailu tak, aby se uživatel proklik...
Co je to nudge? Lepší pošťouchnout, než nutit.
Co je to Nudge a jak ho využít v obsahovém marketingu?
Tlak vyvolává protitlak, a tak, když někoho k něčemu nutíme, obvykle se akorát naštve a naše přání nesplní. Známe to u dětí, a...