Co jsem se naučila na 3denním tréninku Legendární lektor?

Radek Pernica je opravdu legendární lektor

I profesionální lektor si chce někdy udělat radost a posadit se na „druhou stranu barikády“ – kór, když se 2 roky nedostal na živé školení. Já jsem si vybrala 3denní intenzivní trénink Legendární lektor s Radkem Pernicou u Top Vision (kde sama vedu kurz Kreativní psaní ve firemní praxi) a těšila se, jak před novou školicí sezónou opráším své showmanské skills a získám nové tipy a triky, jak účastníka zaujmout, udržet jeho pozornost a pokud možno ho i něco naučit.

1. den: Poznejte, co jste za lektora

Jak ráda říkám na školení obsahové strategie – vedle toho, kdo je vaše cílová skupina, je fajn se na chvíli zastavit a říct si: „A kdo jsme vlastně my?“. V podobném duchu se odvíjel i první den intenzivního kurzu. Zkraje jsme si všichni udělali osobnostní MBTI test, který nám pomohl odhalit naše silné a slabé stránky a extrapolovat je na skills nebo oblasti, které nám při lektorství jdou ohromně, a kde naopak máme mezery. Pak jsme si doporučovali rychlé triky, jak se právě v oblastech, kde nám to moc nejde (u mě např. práce s technikou, pohotovost reakcí, odolnost vůči stresu) rychle alespoň o malý kousek zlepšit, a jak ze silných stránek udělat naši oporu při vedení kurzu.

Z vaší povahy a povahy kurzu pak vyplývá, zda vystupujete spíš jako učitel při klasické frontální výuce, nebo spíš jako moderátor a facilitátor, kde nejsou tak důležité vědomosti, jako spíše přístup, motivace, inspirace a učení zážitkem. Jestli váš přistup ke školeným bude spíše direktivnější (příkazy, konfrontace, informace) a předáváte odpovědi, nebo facilitativnější (podpora, katarze, katalýza), kdy především kladete správné otázky.

2. den: Jak nadesignovat ten nejlepší kurz

Druhý den se zaměřoval hlavně na design programu našeho kurzu, ať je online, nebo živě, a jak jeho náplň co nejlépe předat účastníkům. Radek mj. zmínil i moji oblíbenou knihu o přesvědčování, která doporučuje jako principy sdělování informací jednoduchost, neočekávatelnost, konkrétnost, důvěryhodnost, emoce a příběhy. Lidi totiž musíte pro věc především nadchnout a donutit je „uvěřit“, aby informace a kompetence, které jim chcete předat, mohli vůbec do jejich hlav účinně proudit. Je také rozdíl, jestli školíte hard skills, kde tolik „believingu“ není potřeba, a když školíte soft skills nebo máte řešit konkrétní problém teamu – tam už fakt všichni musí být na stejné lodi, aby trénink měl nějaký efekt.

Fáze mého školení copywritingu znázornění pomocí obrázkových kartiček

Den jsme zakončili specifikami online výuky, kdy musíte zařadit ještě více různorodých aktivit (kvízy, hlasování, chat, diskuze, break-out rooms) , aby lidi neusínali – Radek doporučuje zařadit aktivitu klidně každých 10 minut a neškolit bez přestávky více než 2 hodiny. Na tipy dalších lektorů-matadorů pro online školení se můžete podívat v mém starším článku.

3. den: Praktický trénink a jak reagovat na nejčastější typy účastníků

Třetí den školení se konal se 14denním odstupem a dostali jsme za úkol připravit si 15minutový výsek z našeho školení s nějakou aktivitou a vypracovat pro náš kurz tzv. metodický list. Já si vybrala pro prezentaci tipy, jak psát nadpisy, a zařadila můj oblíbený „analogový“ A/B test s barevnými mávátky. Od ostatních jsem dostala dobrou zpětnou vazbu s pár poznámkami, jako že si sama odpovídám na otázky a účastníci občas ani nestihnout zareagovat a že používám hodně oborových buzzwords. Metodický list se mi zdál jako zbytečnost, ale pak jsem musela Radkovi dát za pravdu, že mi pomohl podívat se na program svého školení copywritingu s odstupem a zařadit více aktivit, když se mi zdálo, že je někde moc dlouhý teoretický blok.

Velmi vděčnou částí kurzu bylo trénování reakcí na „problematické účastníky“, kdy je důležité nenechat se zatáhnout do sebeobhajování, nebo naopak do konfliktu. Radek nám poradil několik univerzálních reakcí na typické hlášky účastníků (např. „Rozumím, děkuji.“), ale hlavní je zásada „nenapadat, neurazit a případně zaparkovat otázku/problém na tabuli, kde se k němu na konci kurzu vrátíte (samo, že nevrátíte, protože na konci čas nikdy nezbude 😊

Hlavní poznání? Školení je především zážitek

A víte, co bylo úplně nejlepší? Poznat osobně ostatní účastníky školení a jejich problémy, které nejen při vedení školení řeší. To bylo jako živá voda do mých lektorských žil. A hlavní ponaučení? V dnešní době už si lidé mohou většinu informací najít na internetu na pár kliků. Proto je moderátorská a facilitační role školitele důležitější než kdy jindy a měli byste se věnovat právě rozvíjení kompetencí v této oblasti. Prostě, aby bylo školení příjemným zážitkem, který nedává jasné odpovědi, ale spíše inspiruje k otázkám a umožní nám to, co se máme naučit, prožít. Po 3 dnech s Radkem jsem navíc viděla, že to, co nás učil, během celých 3 dnů tréninku bezezbytku a zkušené aplikoval. Moc díky a rozhodně kurz Legendární lektor i Radka doporučuju!

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

6. CopyCamp v plném proudu
CopyCamp 2016 v kině Dlabačov
Chtěla jsem být první, kdo se pochlubí zážitky z včerejšího CopyCampu, ale marketingový odborník Pavel Tlapák mě předběhl...
Místo činu
Copywriterova sobota na Literárním Festu
Převaluju se v posteli a říkám si, že dnes ráno si budík nějak podezřele dává načas. Kouknu na něj a ono už je skoro 8 ho...
Takhle nám to spolu slušelo v roce 2015 při zakládání obsahové agentury Content Wizards
Jak natáčet e-learning copywritingu? Tipy od Aničky a Zu...
Už je to rok, co jsem natáčela svůj první e-learningový kurz o copywritingu. Nabídl mi to Dobrý web, legenda mezi vzdělávacími...
Úskalí online školení copywritingu a 3 tipy, jak na ně vyzrát
Úskalí online školení copywritingu a 3 tipy, jak na ně v...
Už došlo i na mě a to jsem se ještě před rokem na startu coronokrize dušovala, jak školit online nikdy nebudu. Jako jó, nějaká...
Jak pozná copywriter svou cílovou skupinu?
3 cvičení, jak poznat cílovku od stolu
Jasně. Pro porozumění cílovce potřebujeme ideálně data ze spotřebitelských výzkumů, hodiny hloubkových rozhovorů z face-t...
Webinář na téma copywritingu a content marketingu v roce 2024. Co přinese AI?
Záznam z webináře: Copy, content a AI v roce 2024
V březnovém webináři v rámci platformy free.me jsme si se Zuzkou Veselou povídaly o tom, co aktuálně zajímá asi každ...