Ukomunikovat se k smrti

Ještě otázečku...

Varování! Dnešní blogpost bude z těch lamentačních 😊 Parafrází na povedené dílo Neila Postmana „Ubavit se k smrti“ bych se chtěla společně s vámi zamyslet nad tím, jestli už to dnes s komunikací nepřeháníme. E-maily, zprávy z messengeru, smsky, telefonáty a porady se staly v rukou některých jedinců smrtící zbraní a my rukojmími těch, kteří se nedokážou sami rozhodovat nebo odbavit většinu svých povinností samostatně.

Kolik vám denně přijde zpráv a notifikací do e-mailové schránky?

S manželem si často porovnáváme počet mailů, které nám denně chodí. Vzhledem k tomu, že máme  4měsíční dítě, a já jsem si tak nechala ve stáji jen 2 své oblíbené klienty a 1 korporát (kde se toho vzhledem k „rychlosti“ tamních procesů moc neděje), je rozdíl alarmující. Manželovi denně přijde pár e-mailů, někdy třeba i 3 dny nepřijde žádný (zase si ale s kolegy hodně volají). Zato mně jich přijde klidně 40–60 denně! Odkud se ta kvanta berou? Z tzv. projectmanagementových, nebo jak říkám já „kecacích“, aplikací typu Basecamp a Asana. Z těch 60 se mě tak 10 zpráv bezprostředně týká a tak 5 řeší něco podstatného. Proč? Někteří kolegové totiž vyznávají filozofii „ukomunikovat se k smrti“ a často tím maskují to, že sice hodně komunikují, ale ho*** udělají.

Komunikovat neznamená pracovat

Jasně, taky si myslím, že je lepší se předem zeptat, než se do něčeho bezhlavě pustit a vytvářet to třeba zbytečně nebo blbě – ale „odsaď, podsaď“! U spolupracovníků si proto v poslední době cením nejvíce toho, když jsou schopni uvážit, co zvládnou bez cizí asistence a co ne a umí se sami rozhodovat – proto jsou to přece také odborníci. Stačí na začátku měsíce nastínit klientovi plán, ten si upravit/schválit podle vzájemných očekávání, zahrnout v této fázi kolegy, co mají k dané problematice, co říct, ti přihodí svoje nápady a expertní poznámky (např. odborník na e-mailing řekne obsaháři, že daný mailingový klient nepodporuje tak dlouhou zprávu nebo že je potřeba upravit šablonu) a daný odborník může samostatně jet. Na konci měsíce pak reportuje, co se zvládlo, povedlo, nepovedlo, posunulo, a to stačí. Bohužel často vidím úplný opak – odborník se bojí rozhodnout se samostatně bez klientova dobrozdání nebo hodí každý prd k vyjádření širokému plénu od generálního až po uklízečku, čímž si kryje záda a vytváří nekonečné diskuze a desítky notifikací.

4 síta, jak šetřit zprávami

  • Než se zeptám, projdu si dostupné podklady. Porovnám, zda mi studium podkladů zabere méně/více času (marné hledání hrozí, když máte v projektu lidově řečeno bordel), než kdybych se jednoduše zeptal.
  • Co můžu udělat sám, aniž bych oslovoval někoho dalšího nebo několik dalších kolegů?
  • Jak můžu připravit podklady/zadání tak, abych minimalizoval další diskuze nad nejasnostmi a omezil vznik chyb v procesu?
  • Mohu na základě své expertizy učinit rozhodnutí sám? (Doporučuji domluvit si s klientem, co můžete řešit samostatně, např. dealy do budgetu XY a vyšší investice konzultovat.)

Jak řekl v květnovém Respektu psychiatr Tomáš Rektor v souvislosti s psychikou lidí při koronavirovém lockdownu – netrpíme nedostatkem komunikace, trpíme jejím přebytkem. A právě omezení aktivit ve spojitosti s Covid-19 přineslo většině z nás možnost dát si od komunikační laviny pauzu. A víte, co se kvůli NEkomunikaci za tu dobu na našich projektech podělalo? Vůbec nic 😊

Rubriky článku:

Mohlo by vás zajímat

Je to klient, nebo ďábel sám?
Jak být zlý na svého copywritera
Malá hitparáda libůstek, které byste svému copywriterovi opravdu dělat neměli, aby se neporouchal, nebo abyste si texty vzájem...
V neustále se měnícím se světě musí být i copywriter trochu chameleon
Přesah copywritera do dalších disciplín marketingu: Co s...
Málokdo vydrží roky plavat v tom samém rybníku, a i když se stále vzdělává ve svém milovaném copywritingu a content marke...
Jak moc si pouštět klienta k tělu aneb Umíte oddělit prá...
E-mail, Slack, BaseCamp, Asana, Trello, Messenger, WhatsApp, Zoom, Skype, Teams, SMS nebo staré dobré telefonáty – tam všude a...
Čím víc, tím líp?
Když se ze specializace stane fachidiocie
Především online marketing a vývoj webů a aplikací stvořil desítky různých specializací – a to může projekt a rozpočet klienta...
8 věcí, které mě zaujaly na ShopExpo 2015
Vypůjčím si oblíbenou radu z copywriterských školení, jak napsat titulek, který zaujme, a tentokrát vám nenabídnu chronol...
Americké copy vol. II
Po 9 letech od posledního výletu do USA jsem se do „země neomezených možností“ vrátila znovu, tentokrát prozkoumat méně známý ...